La chambre Kaléidoscopique
Performance and music
Sculpture installation: Pascal Dufaux
Photos: Josée Brouillard
40 minutes
4 minute 40 second excerpt
Oboro, Montréal, March 2016

Bringing together visual artist Pascal Dufaux and performance artist and musician Belinda Campbell, The Kaleidoscopic Room is the second part of a collaboration begun in 2012 for the 24 Gauche events (organized by Magali Babin and Patrice Coulombe).

Presented at the Phénomena Festival, this performance is a live sound and visual exploration between Pascal Dufaux’s three “seeing machines” and Belinda Campbell’s performative and musical presence. The kinetic video machines create an immersive visual environment in real time, in which the musician moves and drifts between the images, shadows, and reflections. Inspired by how Dufaux’s kinetic machines look, Campbell’s musical aesthetic contrasts a futuristic technological universe with traditional instruments such as the bandoneon (used in folk music and tango) and the karimba (an instrument used by griots and African storytellers). The asynchronous juxtaposition between image and music gives a fictional and almost dreamlike aspect to the strange documentary film that is automatically produced by the kinetic video.

Watching this improbable and open encounter between the objects of a futuristic science and the traditional instruments of the past, viewers take part in the strange production of a film in real time, whose subject is the kaleidoscopic mirroring of the live performance of its own soundtrack.

This project was made possible through the Support for Emerging Practices (SPE) program, spearheaded by the Conseil des arts de Montréal in partnership with the Conférence régionale des élus de Montréal (CRÉ) and the Conseil des arts et des lettres du Québec (CALQ).

 

La chambre Kaléidoscopique
Performance et musique
Installation sculpturale: Pascal Dufaux
Photos: Josée Brouillard
40 minutes
Extrait de 4 min.40
Oboro, Montréal, mars 2016
 

Réunissant le plasticien Pascal Dufaux et la performeuse et musicienne Belinda Campbell, La chambre kaléidoscopique est le deuxième volet d’une collaboration amorcée en 2012 lors des soirées 24 Gauche (organisées par Magali Babin et Patrice Coulombe).

Présentée dans le cadre du festival Phénomena, cette performance se veut une exploration sonore et visuelle en direct entre trois « machines de vision » de Pascal Dufaux, et le corps performant et musical de Belinda Campbell. Les machines vidéo-cinétiques créent un environnement visuel immersif en temps réel au sein duquel la musicienne se déplace, glisse entre les images, les ombres et les reflets. Inspirée par l’apparence des machines cinétiques de Dufaux, l’esthétique musicale de Campbell se base sur le contraste entre un univers machinique futuriste et des instruments traditionnels connotés tels le bandonéon (folklore et tango) et le kalimba (instrument typique des griots et des conteurs africains). La juxtaposition décalée entre image et musique injecte une dimension fictionnelle quasi onirique à cet étrange film documentaire automatique produit par la vidéo cinétique.

Sorte de rencontre improbable et libre entre les objets d’une science futuriste et des instruments traditionnels héritiers du passé, le spectateur assistera à l’étrange tournage en temps réel d’un film prenant comme sujet la mise en abîme kaléidoscopique de l’exécution en direct de sa propre trame sonore.

Ce projet a bénéficié du programme de Soutien des pratiques émergentes (SPE), piloté par le Conseil des arts de Montréal et issu d’un partenariat avec la Conférence régionale des élus de Montréal (CRÉ) et le Conseil des arts et des lettres du Québec (CALQ).
 
 

La chambre kaléidoscopique from Belinda Campbell on Vimeo.